برق اضطراری آسانسور

زمانی که برق میرود ، مشکلات دیگری بوجود می آورد. یکی از مشکلات گیر کردن در آسانسور است که بسیار آزاردهنده و حتی برای برخی از افراد، به خصوص کودکان ترسناک است .

 برق اضطراری آسانسور

 برق اضطراری آسانسور
زمانی که برق میرود ، مشکلات دیگری بوجود می آورد. یکی از مشکلات گیر کردن در آسانسور است که بسیار آزاردهنده و حتی برای برخی از افراد، به خصوص کودکان ترسناک است . با توجه به اینکه مشکل قطعی برق به خصوص در روزهای گرم تابستانی بسیار شایع است ، وجود برق اضطراری آسانسور برای جلوگیری از بروز حوادث ناگهانی بسیار لازم می باشد .
بر اساس قوانین و استاندارد های ساخت و ساز ، وجود آسانسور برای ساختمان های بالای 3 طبقه الزامی می باشد . همچنین امروزه با توجه به ساخت و ساز برج ها و مجتمع های مسکونی ، وجود برق اضطراری آسانسور، از بروز حوادث ناگهانی و گیر افتادن در آسانسور جلوگیری میکند.  


انواع برق اضطراری آسانسور


آسانسورها امروزه طوری طراحی میشوند که در زمان بالا و پایین آمدن انرژی الکتریکی کمتری مصرف می کنند. آسانسورها کلا بین 4 تا 20 کیلو وات برق استفاده می کنند. امروزه طراحی آسانسورها به گونه ای است که با ذخیره انرژی مکانیکی، در هنگام پایین آمدن انرژی الکتریکی کمتری مصرف می کنند. به طور کلی آسانسور بین 4 تا 20 کیلو وات برق مصرف می کند. در نهایت برای انتخاب نوع برق اضطراری آسانسور ، باید بر اساس ارتفاع چاه آسانسور ، ظرفیت آسانسور و نوع آسانسور تصمیم گیری شود.  

بر اساس مطالبی که گفته شد ، انواع برق اضطراری آسانسورها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : 
• باتری
• سیستم یو پی اس(UPS)
• ژنراتور


1. باتری: کمک اضطراری آسانسور
با استفاده از این سیستم در زمان قطعی برق ، کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه برده و جهت خروج افراد داخل آسانسور ، درب آسانسور را نیز باز میکند. این سیستم به صورت مجزا داخل تابلوی کنترل آسانسور نصب میشوند که در زمان قطعی برق با استفاده از باتری به اصطلاح امداد اضراری صورت میگیرد. همچنین اگر تعداد افراد داخل کابین آسانسور کمتر از نصب ظرفیت باشد به بالا میرود و اگر بیشتر باشد به سمت پایین حرکت میکند. 
لازم به ذکر است که نصب این سیستم برای آسانسورهای مدل گیربکسی اجباری و برای بقیه آسانسور اختیاری می باشد . همچنین میتوانید روی آسانسور های قدیمی هم از این سیستم استفاده کنید .
با توجه به هزینه کم این باتری ها نسبت به سایر روش ها ، عمر این باتری ها به مدت یک الی 2 سال می باشد . 


2. سیستم یو پی اس(UPS): مصرف بدون وقفه
مزیت اصلی این سیستم ها این است که میتواند برق تک فاز و یا سه فاز آسانسور را تامین کند. از دیگر مزیت های این سیستم ها این است که نوسانات بین برق شهری و برق آسانسور را حذف میکند . طراحی و پیاده سازی سیستم یو پی اس به دو شکل قابل اجرا می باشد .
• یو پی اس برای برد کنترل: در صورت قطع برق، کابین در نزدیکترین طبقه می ایستد و در را باز می کند.
• یو پی اس برای مدار برق آسانسور: در صورت قطع برق; آسانسور به طور عادی به کار خود ادامه می دهد.
سیستم UPS نسبت به باتری عمر بیشتری دارد (حدود 4 الی 5 سال ) و همچنین قیمت بیشتری نیز دارد. 


3. ژنراتور
ژنراتور وسیله ای است که با سوخت فسیلی کار می کند و با استفاده از انرژی مکانیکی حاصل از سوخت فسیلی، انرژی الکتریکی را برای حرکت آسانسور فراهم می کند. با قطع برق پس از چند ثانیه این سیستم برق لازم را برای آسانسور تامین می کند.
ژنراتورها به تجهیزاتی مانند مخزن ذخیره سوخت و فضایی برای نصب مخزن نیاز دارند و نیاز به نگهداری زیادی دارند. علاوه بر این، نویز حاصل نیز زیاد است. برای اینکه استفاده از ژنراتور نتیجه مطلوبی داشته باشد کارشناسان می توانند سیستم هایی را با ترکیب ژنراتور و یو پی اس طراحی کنند.
در ساختمان هایی که تعداد زیادی آسانسور دارند یا در بیمارستان ها و خانه های سالمندان استفاده از ژنراتور برق اضطراری ضروری است.


سخن آخر
در این مقاله با انواع روش ها برای پیاده سازی برق اضطراری آسانسور آشنا شدید . جهت مشاوره و خرید سیستم برق اضطراری آسانسور میتوانید با شرکت آسانسور پادرا در تماس باشید . 


 

نظرات :
ارسال نظر :