چاه آسانسور

آهن الات استراکچر آسانسور ، ریل ها ، کابین آسانسور و سایر متعلقات آسانسور قطعاتی هستند که درون چاه آسانسور نصب میگردند .

چاه آسانسور
گواهی استاندارد آسانسور

چاه آسانسور

چاه آسانسور قسمت مهم پروژه قبل از نصب است که تمام قطعات و تجهیزات در آن نصب می شود . آهن الات استراکچر آسانسور ، ریل ها ، اتاق آسانسور(کابین آسانسور) و سایر متعلقات آسانسور قطعاتی هستند که درون چاه آسانسور نصب میگردند . چاه آسانسور محیط ایزوله و نفوذ ناپذیری است که در مراحل اولیه ساخت ساختمان آماده می شود .

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور

چاه به دو قسمت تقسیم می شود ، قسمت اول مسیر عمودی است که کابین در آن در حال حرکت است و قسمت دوم به چاهک معروف است . در چاهک آسانسور متعلقات گاورنر ، سکو بافرهای زیر کابین و کادر وزنه نصب می شود . چاهک آسانسور پایین تر از اولین ایستگاه قرار دارد.

 

جنس چاه آسانسور 

دیواره چاه آسانسور باید دارای استاندارد کافی باشد که این استاندارد شامل جنس بدنه ، نفوذ ناپذیری ، عاری از گرد و غبار ، استحکام کافی و ... است .

دیواره آسانسور عموما از جنس سیمان است که برای ظاهر بهتر در چاه آسانسور از سیمان سفید استفاده می کنند . اما اگر بجای سیمان از گچ استفاده شود می بایست روی گچ با رنگ روغنی کاملا پوشانده گردد .

یکی دیگر از ویژگی هایی که چاه آسانسور دارد نفوذ ناپذیری آن است که در مقابل آب و گرد غبار کاملا باید مصون باشد . استحکام دیواره باید به حدی باشد که تمام تنش های ناشی از اجزای نصب شده آسانسور ، ریل ها و کابین را تحمل کند . بدین صورت اگر تمام این بند ها رعایت شود یک چاه مطلوب را خواهیم داشت .

ابعاد چاه آسانسور

ابعاد چاه آسانسور به نقشه و طراحی اولیه و ظرفیت مورد نیاز کابین آن بستگی دارد . هر چه میزان مسافران و ظرفیت مورد نظر بالا باشد به همان میزان ابعاد چاه تاثیر می گیرد . اما موارد دیگری که در ابعاد چاه تاثیر می گذارد نوع ریل های آسانسور، نوع درب های آسانسور ، نوع کابین آسانسور یا حتی نوع وزنه های تعادل آسانسور می باشد.

 وزنه تعادلی که در آسانسورهای کششی نصب شده است باعث می شود فضای اشغالی آسانسور بیشتر می شود . پس آسانسور های کششی نسبت به آسانسور های هیدرولیکی به خصوص جک مستقیم ، نیاز به فضای بیشتری دارد و این امر باعث بزرگتر شدن ابعاد چاه مورد نیاز می باشد.

در نتیجه در شروع پروژه های ساختمانی می بایست تمامی موارد آسانسور مورد نیاز بررسی و در طراحی و معماری پروژه لحاظ گردد.

      چاه آسانسور                                                       

جان پناه سرویس کار آسانسور

 جان پناه سرویس کار آسانسور ، دو جایگاه دارد . اولین جایگاه در چاهک است که سرویس کار بتواند در موقعیت امنی در زیر کابین آسانسور قرار بگیرد . جایگاه دوم بالاتر از آخرین ایستگاه است که سرویس کار بتواند کار خود را روی کابین و در ارتفاع  با ایمنی و به دور از خطر جانی انجام دهد . این دو جایگاه اگر نباشند خطر جانی سرویسکارهای آسانسور را حین سرویس روی کابین و کف چاهک آسانسور تهدید می کند .

برای این مهم سازمان ملی استاندارد ایران بسیار سختگیر بوده و مقررات و ابعاد مورد نیاز را در استاندارد آسانسور تهیه و تدوین کرده است و در صورت عدم رعایت این مقررات ، آسانسور قابلیت دریافت گواهی تایید استاندارد را دارا نمی باشد.

قوانین آتش نشانی

یکی دیگر از موارد مهمی که در چاه آسانسور باید رعایت شود قوانین آتش نشانی است . برای ساخت چاه آسانسور علاوه بر استاندارد های مورد نیاز سازمان ملی استاندارد باید بازرسی از سمت سازمان آتش نشانی انجام  و تاییدیه گرفته شود .

 

روشنایی

وجود نور و روشنایی در چاه آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است . طبق قوانین استاندارد آسانسور می بایست سرتاسر چاه و چاهک و فضای بالاسری و روی کابین از نور مناسب جهت بازرسی و سرویس و نگهداری آسانسور برخوردار باشد. نور مناسب برای چاه و چاهک از مراحل اولیه نصب قطعات آسانسور و تا زمانی که آسانسور مورد بهره برداری هست می بایست تامین گردد .

 

شرکت آسانسور پادرا از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده خدمت به شما مشتریان محترم و مراجعه کنندگان عزیز است . با توجه به شرایط موجود ، برای استعلام هزینه ها و ویژگی های سرویس و باخبر شدن از روند کاری می توانید با تلفن های ذیل با ما در ارتباط باشید.

 

021- 44960718
021- 91017204
09125570852