آسانسور بدون موتورخانه

امروزه در برخی ساختمان ها به دلیل کمبود فضا برای نصب قطعات نصب شده در موتورخانه، در برخی موارد کلیه قطعات مورد نظر به صورت مهندسی شده در نقاط مختلف چاه و در اصطلاح این نوع نصب می شود. آسانسور بدون موتورخانه (MRL) نامیده می شود.

آسانسور بدون موتورخانه
قطعات آسانسور

آسانسور بدون موتورخانه
امروزه در برخی ساختمان ها به دلیل کمبود فضا برای نصب قطعات نصب شده در موتورخانه، در برخی موارد کلیه قطعات مورد نظر به صورت مهندسی شده در نقاط مختلف چاه و در اصطلاح این نوع نصب می شود. آسانسور بدون موتورخانه (MRL) نامیده می شود. موتور آسانسورهای بدون موتورخانه طبق محاسبات مهندسی خود در فضای معینی از چاه نصب می شود و این فضا تعیین کننده نوع نصب کابل های انتقال نیرو می باشد. به همین دلیل مختلفی برای این آسانسورها (و به طور کلی آسانسورهای کششی) به کار می رود.


نحوه عملکرد آسانسورهای بدون اتاق 
در آسانسور بدون موتورخانه (بدون اتاق)؛ پمپ مایع را از مخزن به داخل سیلندر منتقل می کند. همانطور که مایع در سیلندر جمع می شود، پیستون را به سمت بالا فشار می دهد و کابین آسانسور را بالا می برد. هنگامی که دریچه باز می شود، تحت فشار است. سیال مسیر کمترین مقاومت را در پیش گرفته و به مخزن سیال باز می گردد. هنگامی که خودرو به طبقه صحیح نزدیک می شود، سیستم کنترل سیگنالی را به موتور الکتریکی ارسال می کند. پمپ را به تدریج خاموش کنید و شیر را ببندید. با خاموش بودن پمپ، دیگر سیالی به داخل سیلندر جریان نمی‌یابد، اما سیال درون سیلندر نمی‌تواند از آن خارج شود (نمی‌تواند از طریق پمپ به عقب برگردد و شیر همچنان بسته است). پیستون روی مایع قرار می گیرد و ماشین در همان حالتی که هست می ماند.
آسانسورهای بدون ماشین از یک دستگاه کشش بدون دنده استفاده می کنند که در آسانسور قرار دارد. استفاده از وزنه تعادل به دستگاه کمک می کند تا شیار آسانسور را بچرخاند، که کابین را از طریق آسانسور حرکت می دهد. آسانسورهای MRL که معمولاً در هتل‌ها، آپارتمان‌ها، ساختمان‌های با کاربری مختلط و دفاتر تجاری یافت می‌شوند، می‌توانند 2 تا 25 ایستگاه (با ظرفیت معمولی 2100 تا 5000 پوند) را در خود جای دهند و دارای طراحی انعطاف‌پذیر هستند. ظرفیت های بزرگ (4000 پوند به بالا) می تواند پوشش های سنگین تر کابین را در خود جای دهد.
طراحی استاندارد اتاق ماشین برای بالابر هیدرولیک مسکونی حداقل اندازه توصیه شده 5'-5' عمق و 6-4' عرض است.
آسانسورهای اتاقک بدون خودرو (MRL) با سرعت 500 دقیقه (152 متر) در دقیقه با حداکثر فاصله 250 دقیقه (76 متر) حرکت می کنند. یک اتاق کنترل در بالاترین سطح فرود آسانسور مورد نیاز است و باید در مجاورت چاه آسانسور و در فاصله 150 دقیقه (46 متر) از دستگاه قرار گیرد.
یک آسانسور استاندارد تقریباً به 25 فوت مربع فضا نیاز دارد. سیستم محرک آسانسور مورد استفاده ممکن است بر پلان طبقه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مدل به اتاق ماشین نیاز دارد، فضای اضافی مورد نیاز است. اکثر آسانسورها به یک گودال تقریباً 8 اینچی نیاز دارند.


نوع موتور آسانسورهای بدون اتاق 
در برخی از بالابرها به جای موتورهای القایی معمولی از موتورهای سنکرون بدون چرخ دنده استفاده می کنند. این طرح نیاز به ماشین آلات ثابت را از بین می برد و در نتیجه باعث صرفه جویی در فضای ساختمان می شود. تقریبا تمام بالابرهای کششی MRL دارای کشش بدون دنده هستند.


مزایای آسانسورهای بدون موتورخانه
استفاده کمتر از فضا
مصرف انرژی مناسب
برای ساختمان های متوسط و حتی کوچکتر طراحی مناسبی دارد
مناسب برای مناطق مستعد سیل
مقرون به صرفه و هزینه نصب کم
سرعت عملکرد مناسبی دارد


ایمنی در آسانسورهای بدون موتورخانه
آسانسورهای MRL سالهاست که مورد مطالعه قرار گرفته اند و با محبوبیت بیشتر، ساختمان های بسیاری آن را نصب کرده اند. با افزایش نرخ نصب، میزان تصادف کاهش یافته یا ثابت می ماند. آسانسورهای بدون ماشین به اندازه آسانسورهای سنتی ایمن هستند.


آشنایی با انواع آسانسورهای بدون موتور خانه 
همانطور که MRL ها محبوب تر می شوند، طرح های بیشتری در دسترس مشتریان قرار می گیرد. قرار خواهد گرفت این سه طرح در حال حاضر رایج ترین مدل ها هستند.
آسانسور MRL In-Line
طراحی داخلی از ریل پشتیبانی می کند و دسترسی به جلوی آسانسور را فراهم می کند. این مدل در اندازه های استاندارد عرضه می شود و تجربه سواری سریع و روان را ارائه می دهد. با ویژگی های ایمنی استاندارد، این مدل یک انتخاب عالی برای آسانسور است.
آسانسور MRL جلو و بغل
برخی از محدودیت های ساختمانی نیازمند باز شدن آسانسور از جلو و کنار هستند. این نیاز یک اتفاق رایج نیست، اما اتفاق می افتد. طراحی جلو و جانبی این نوع آسانسور منحصر به فرد و مناسب برای چنین شرایطی می باشد. این مدل یک MRL ریلی است که بر موانع ساخت و ساز خاصی غلبه می کند.
درب جلو و عقب آسانسور MRL
برای ساختمان هایی که نیاز به آسانسور جلو و عقب دارند، این طرح یک انتخاب عالی است. همچنین می توان از آن در ساختمان هایی با طبقات تقسیم شده یا طبقات کوتاه استفاده کرد.


مقایسه آسانسور MRL بدون اتاق با آسانسور هیدرولیک
• استفاده از آسانسور MRL باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی (تخمین زده شده بین 70-80%) در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک می شود. فیدرهای برق برای MRL نیز به دلیل طراحی کارآمدتر و تعادل متقابل ارائه شده با تجهیزات کششی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
• بالابر MRL هزینه و نگرانی های زیست محیطی مربوط به یک سیلندر هیدرولیک مدفون پر از روغن هیدرولیک را حذف می کند. در طول سال ها، آسانسورهای هیدرولیک به دلیل وجود سیلندر هیدرولیک مدفون بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. از آنجایی که آسانسور MRL یک آسانسور کششی با تمام اجزای آن در سطح زمین است، این مورد دغدغه این تجهیزات نیست.
• آسانسور MRL از نوعی کشش بدون دنده استفاده می کند که عملکرد و کیفیت سواری بالاتری را در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک ارائه می دهد. MRL همچنین می تواند با سرعت بالاتری کار کند و بنابراین کیفیت درک شده یک بالابر هیدرولیک معمولی را افزایش می دهد.



کاربرد آسانسورهای بدون موتور خانه 
کاربرد آسانسور بدون موتورخانه بیشتر در پروژه های ساختمانی نوساز یا بازسازی شده می باشد. از این آسانسور می توان در مکان های عمومی مانند: پایانه های مسافربری و مترو و ساختمان های بزرگ مانند مجتمع های تجاری با فضای باز برای آسانسور پانوراما یا پانوراما و ... استفاده کرد.


کلام آخر
نصب MRL به مصالح ساختمانی کمتر و زمان کار کمتری نیاز دارد بدون نیاز به ماشین آلات ساختاری برخی از مدل ها ممکن است از پایه نصب شوند، بنابراین نیازی به داربست نیست. برخی از تاسیسات MRL برای بلند کردن دستگاه یا تجهیزات کنترلی به کف پنت هاوس یا بالا بردن دال اتاق سازه در صورت نیاز به کشش نیازی به جرثقیل ندارند. این امر ایمنی را افزایش می دهد و چالش های مدیریت پروژه را که در برخی از طراحی های آسانسور وجود دارد، کاهش می دهد. به عنوان مثال، بالابرهای هیدرولیک ممکن است به جرثقیل نیاز داشته باشند. در نتیجه؛ با پیشرفت علم و فناوری، محصولات جدید با کارایی بیشتر و آسیب کمتر وارد بازار شده و بیش از پیش نیازهای مشتریان را برآورده می کند.

 

نظرات :
ارسال نظر :